Sunday, October 30, 2011

We need football teams based on town and cities, not f**king FAs.


Entah kenape maghrib2 ni  tetiba aku nak menulis. Sebelum solat aku nak cerita sikit pendapatan aku dalam bola sepak di Malaysia. Orang bunian pon tau yg Terengganu tewas kepada Nogori 9. Terima kasih kepada keeper. Lagaknye menangkap bola seperti bermain sep-sep-sep...tom-tom-tom. Bermula dari situ Sang Penyu menangis. Aku tumpang kecewa kepada peminat Terengganu kerane aku pernah melaluinya ketika Singapurapura menewaskan Malaysia. Untuk peminat Nogori 9, sekalung tahniah. Tapi bukan itu yang aku kecohkan.

Aku follow banyak blog sukan, terutamanya berkaitan dengan bola. Kat bawah ni adalah sebahagian blog yg aku suke baca sambil menghisap rokok barang sebatang.


Sokernet - Penulisnya peminat/fanatik manyu. Aku x la pelik mane, sebab setan memang ramai pengikutnye. Tapi lately nampak macam seimbang sikit kerane ade sorang dua penulis blog tersebut penyokong kuat Liverpool. :) 

Sokerleaks - Lagaknya seperti peminat Liverpool. Dan cara penulisan seakan-akan blog Sokernet. Dikhabarkan mereka ini mungkin kembar seperti zaquan dan aidil atau seperti upin dan ipin. Lantaklah... 

Sokernet.com - Yang ni lebih professional penulisannya. X tau aku sape bayar gaji diaorang. Sultan Pahang mungkin.

Rizal Hashim - Sape yg x kenal dengan penulis sohor ni maksudnya anda terlalu kedekut untuk melanggan Astro. Seorang penulis yg berani, tapi x cukup berani macam Mat Sabu.

tehtarikgelasbesar - Blog yang lebih santai, bukannye 100% tentang sukan, tetapi sesekali menulis tentang bola, pasti FAM panas bontot. Tapi FAM ape kesah ye tak? Harga tiket selamba bapak diaorang dinaikkan sesuke hati.

Itulah masalahnye, FAM memang kapitalis tahap gaban. Kalu x, masakan laman webnya digodam dan setiausaha agong FAM dengan kenyataan balasnya menyatakan "asam garam kerja, tiada pa yg perlu di excited kan sangat". Harga tiket dipersetujui oleh kedua-dua FA dan FA negeri pulak bermurah hati menggula-gulakan rakyat negeri dengan subsidi tiket...WTF!!! Semua ini putar belit lidah bercabang. Soalnya bukan amaun - soalnya - duit tu kemana nanti? Kalau tiket perlawanan bola berharga RM100 tapi peminta rasa berbaloi, orang tetap beli dan pergi. Kalaulah Negeri Sembilan vs Terengganu boleh buat game macam Brazil vs Spain atau Barcelona vs Real Madrid misalnya, aku rasa takde masalah final harga RM50. Waima kalau RM100 pun aku rasa orang sanggup book tiket awal-awal.

Dan kalau orang bayar RM50 pun untuk final - duit tu ke mana? Baiki padang? Wak Lu! Dari dulu macam tu la jugak. Baiki stadium - apasal Stadium Bukit Jalil yang baru 12 tahun umurnya dah nak kena repair serba-serbi? Sebagai perbandingan - Stade de France yang umurnya lebih kurang macam SNBJ masih lagi nampak anggun. Apasal dah rabak gila babi baru nak panggil maintenance? Kenapa tak allocate duit maintenance awal-awal?

Nak bayar gaji pemain? Kamonlah. Duit ASTRO mana? Tibai masuk poket sendiri ka? Habis selama ni apa cer?

Nak cerita rombak FAM? Adei rasanya dah berbuih kot orang cakap pasal ni. Letih dah.

Dulu Malaysia buat Korea, Jepun ni macam adik-adik je. Sekarang Singapore buat kita macam adik-adik. Esok lusa jangan turun sampai taraf Bangla atau Nepal sudah.

Sembang byk x guna...Aku nak solat!

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...